Durf jij een geheime kerk te bezoeken?

Datumvrijdag 10 mei
Tijd19:30-21:00
LocatieWesterkerk, Kampen

“Hoe zou de kerk eruit zien als je de voorganger weg zou halen? En de muziek, aanbidding, gebouwen, programma’s, rituelen en ceremonies, ja zelfs de zondagsschool? Wat blijft erover? Het antwoord op de vraag wat er overblijft, is de ware kracht van je gemeente. Het antwoord op die vraag laat zien hoe gezond je kerk is. Want ‘kerk zijn’ gaat niet om de voorganger, niet om de dagelijkse gang van zaken en niet om de programma’s. Het gaat erom hoe we Christus kunnen leren kennen en in Hem kunnen groeien, hoe we met elkaar verbonden zijn, en hoe we Hem dienen, binnen en buiten onze kerkmuren.” – Richard Krecjir

Wat blijft er over als alle uiterlijke vertoon wegvalt? Die vraag gaan we onderzoeken op Vrijdag 10 mei  in De Westerkerk in Kampen.. We kunnen veel leren van de Vervolgde Kerk in landen als Noord-Korea. Het exacte programma verraden we nog niet, maar de dienst staat wel in het teken van dit land dat nummer één staat op de Ranglijst Christenvervolging.

Samenkomst zoals in Noord-Korea

Een Geheime Kerk-dienst is geen spel, we gaan geen vervolging nabootsen. We houden een samenkomst zoals ze dat in Noord-Korea graag zouden doen. De dienst is een indringende ervaring. De Bijbelse realiteit en verhalen van vervolging komen dichterbij dan ooit. Je geloofsleven ontvangt een nieuwe impuls.

Een initiatief van schrijver Jan Vermeer

De Geheime Kerk-avonden zijn een initiatief van christelijke bestseller-auteur Jan Vermeer, die werkzaam is voor Open Doors, een organisatie die zich wereldwijd inzet om vervolgde christenen te helpen.

“De Vervolgde Kerk is voor mij altijd een bron van inspiratie geweest”, zegt Vermeer. “Die vraag van ‘Wat blijft er over van je geloof als je alles er omheen weghaalt, heeft me altijd erg bezig gehouden. Wat als je in overvolle cel zit met niet-christenen? Wat als je maar één christelijke vriend of vriendin hebt? Wat als je verantwoording van je geloof moet afleggen tegenover mensen die je kunnen doden? Waarom houdt de één wel vol en de ander niet? Dat zijn vragen die we onderzoeken tijdens een Geheime Kerk-dienst.”

Vermeer interviewde vervolgde christenen uit tientallen landen, waaronder Nigeria, Irak, Pakistan, India, Afghanistan, China en Noord-Korea. “Die interviews hadden één ding gemeen: ze beschreven de pijn van het lijden en de vreugde van het volgen van Jezus Christus. Als je je teveel richt op de pijn van dit aardse bestaan, raak je het zicht op God kwijt. Als je echter leert met ‘Bijbelse lenzen’ naar deze wereld te kijken, ben je veel weerbaarder als christen. Hoe kon Jezus bijvoorbeeld het lijden van het kruis verdragen? Omdat hij zich vasthield aan de vreugde die voor Hem in het verschiet lag.”

Waarom ‘moet’ iemand de Geheime Kerk-dienst bezoeken? “De Vervolgde Kerk heeft ons iets te vertellen. De Westerse samenleving staat steeds vijandiger tegenover het christelijk geloof. Geloven mag je bijna alleen nog maar in de kerk en in de huiskamer doen. Wij kunnen leren van de Vervolgde Kerk hoe we kunnen volharden in geloof als het leven echt moeilijk wordt. Mijn korte overdenking is gebaseerd op het leven van een bijzondere christen uit Noord-Korea, die bereid was alles te geven voor het Evangelie. Daarnaast zijn er prachtige liederen en worden bemoedigende getuigenissen verteld. Al met al is dit een ervaring die je geloofsleven zal verrijken.”

Wat: Geheime Kerk-dienst in Kampen

Wanneer: Vrijdag 10 mei 2019 19:30-21:00 inloop vanaf 19:00 uur

Waar: Wilhelminalaan 97. Ingang Willem de Zwijgerstraat

Toegang: gratis (wel collecte)