Benefietconcert voor noodhulp Moldavië

Datumzaterdag 2 maart
Tijd19:30
LocatieDe Bovenkerk, Kampen
Zaterdag 2 maart vindt in de Bovenkerk een bijzonder benefietconcert plaats. Vier koren, het Hervormd mannenkoor IJsselmuiden-Grafhorst, het Hervormd Kerkkoor Kampen, CRK Voices en het Urker Mannenkwartet, verzorgen een gevarieerd programma met psalmen, geestelijke liederen en samenzang. Dat wordt afgewisseld met muzikale intermezzo’s op orgel en piano. Het concert begint om 19.30 uur en de toegang tot de verwarmde kerk is gratis. Wel is er een collecte voor noodhulp in Moldavië.
Zes gemeenteleden van de Hervormde gemeente Kampen zetten zich al maandenlang in om geld in te zamelen voor het noodhulpproject. Dat bestaat uit hulp aan drie gemeenteleden/gezinnen van de zustergemeente in Chisinau, de hoofdstad van Moldavië. Deze gemeenteleden leven, onder meer vanwege handicaps, onder erbarmelijke omstandigheden. Twee van de drie projecten zijn bedoeld om mannen die verlamd zijn een enigszins aangepast huis te kunnen bieden. Het derde project is erop gericht het huis van een gezin met acht kinderen, dat naar onze maatstaven onbewoonbaar zou zijn, zodanig te verbouwen dat de basisbehoeften in ieder geval goed functioneren. In de week van 29 maart tot 5 april gaan de zes Kampenaren naar het Oost-Europese land om te zien hoe het gaat met de bouwprojecten. Die worden uitgevoerd door een aannemer die lid is van de kerkelijke gemeente en de werkzaamheden tegen kostprijs verricht. Daardoor kan met de financiële middelen die beschikbaar zijn, maximale hulp geboden worden. Van het geld dat over is na alle bouwwerkzaamheden, worden voedselpakketten uitgedeeld onder de armste gemeenteleden. Armste land van Europa Sinds 1991 is Moldavië onafhankelijk van Rusland. Het land heeft weinig mogelijkheden om de economie goed te ontwikkelen. Veel mensen zijn afhankelijk van de landbouw, wat maar weinig oplevert. Daardoor heerst er veel armoede, wat Moldaviërs die het zich kunnen veroorloven, er vaak toe aanzet in het buitenland geld te verdienen. Het gevolg is dat veel kinderen in weeshuizen terechtkomen of op straat belanden. Juist ook aan deze kinderen willen de zes Kampenaren, indien mogelijk, hulp bieden.